dinsdag 28 december 2010

Suske en Wiske : De lachende wolf

 http://www.postkaartenvets.be/d/1581-2/img19.jpg

Allee slimmekes!
daar (voegwoord)
onraad
haar halve trouwboek
greppel
zulle!
Vipera berus (gewone of Europese adder)
 http://www.hlasek.com/foto/vipera_berus_4194.jpg

Lambik over een adder : "Precies een staart die kwispelt zonder hond."
iemand judassen
de kadeekes
Dat hangt die wolf al lang zijn wolvenbotten uit.
een woest bijtbeest (wolf)
zich derangeren (zich moeite doen)
uw allumeurke
ijlings
Allee Lambik, men belt! (aan de deur)
Sidonie tegen de trage Lambik : "Gij zult van 't rap zijn ook geen bronchite krijgen, gij!"
briefdrager (Sidonie tegen facteur)
binnen zijn voor de regen (kunnen rentenieren)
Ik ben u dus verwachtende. (Ik kijk uit naar uw komst.)

Sidonie droomt over Alaska : "Ik zal scheefhangen van de zilvervossen!!"

Lambik houdt zich oostindisch doof : "'t Is kolossaal hoe slecht ik tegenwoordig hoor, zie!"

Lambik over de grote voeten van Sidonie : "overzetters"

afscheid wuiven

aan de grens der wildernissen

Royal Canadian Mounted Police

http://www.rcmp-grc.gc.ca/unif/images/diaguniform-1.jpg
Sidonie heeft nog Karl May gelezen : "Hugh! Blanke squaw geven aan hij grote Sachem fles vuurwater en boek kaarten! Hij brengen blanke squaw naar zij blokhut 17!"

maske

de grimmige Noordlandse wildernis

Het Noordland kent slechts een wet ... verslinden of verslonden worden.(Wolvin versus lynx)

Sidonie : "Er wordt al genoeg gebeenhouwerd op de wereld!" (gevochten...)

"Die lynx haar pijp is uit."

uw neus in andermans zaken past niet

Hemel!???

Blokhut zij gesloten     uit oorzaak van     hij Jhon hij rosse      hij dood zijn!

De schouw rookt, dus is er iemand in huis!

vermits

slijkpoten afkuisen voor zij binnen komen!

Big Snowbel, huishoudster van hij John zaliger

drie telloren

erwtensoep, stoemp, bonen en spek

Beneden kraakt de vloer onder vastberaden schreden.

bij het vale maanlicht

he vermaledijde!

een stofferige sterveling versus een deftig spook

hersenloze stervelinge!

iemand derangeren

mijn zenuweeën (Sidonie over haar zenuwen)

Des anderendaags

reisvaardig (klaar om te vertrekken)

Lambik overnacht in ijskast om te testen of hij tegen de kou kan.

Des nachts

die staminee

een roodhuid

Een breedgeschouderde trapper treedt buiten : Muskel-Joe

Lambik tegen die stevige kerel : "Zeg, he, slechte plant, ... veel water en niet groeien..."

de gebeden der stervenden opzeggen

Begin al maar uit uw neus te bloeden!

Lambik : "Achter mijn rechtse zit "pertang" iets achter!"

een slaagslag (Lambik over zijn geweldige mokerslag)

Suske en Wiske binden een fusee aan de arm van Lambik opdat hij meer kracht krijgt.

Lastige vragen van lastige vreemdelingen worden hier met 't pistool beantwoord!

een schietijzer

alvorens

Bijlange niet!
Ja, saluut, Lambik!

Een stijfbevroren Canadese politie ligt strak over een afgrond : "Hij is zo stijf als een stoofhaak bevroren!" Hij wordt ontdooid aan een boven een vuurtje draaiend spit.

De cariboudoder is een zwerver die voor zijn plezier caribous doodt.

de politeman heet Mac Hunter

Volle dekking! Iemand mikt op ons!

Hij is al lang ribbedebie!

een bende wolven van het ruigste soort ; de gulzige wolvenhorde is belust op buit

Lambik : "En van soep gesproken : als ge nog eens ossestaartsoep maakt, zorg dan dat er ossestaarten in zijn, he!"

Die honden zijn ook egels, jong!

Wiske : "Ik ben een maske dat vecht tot de laatste man!"

doch Wiske valt flauw

ze hebben elkander opgefret!

die ruigaards

Suske dommelt van vermoeienis in.

de cariboudoder ondertekent zijn dreigbrief met : De Cariboudoder (zelf).

geen haar van mijn permanent die er aan denkt! (Wiske)

ze kunnen op hun kin kloppen

Pang en pang is pangpang!

iemand dik vast pakken

de ondergrondse redder (alias Lambik)

Die is al lang de pist in!

lieve Justus!

ik heb zijn djobke overgepakt (Lambik)

Kazhan : het jonge wolfje dat Sidonie heeft afgericht

een groet loebas

wolvinneke Rejha

de Doodskopwolven
uwe haring zal niet braden, jong!
boeventronie
Zo'n lepe does!
Sidonie wordt geplaagd door haar goed en kwaad geweten
lood verdienen (geld)
Eerlijk duurt het langst, maar oneerlijk gaat nogal wat rapper.
valsaardige verleidster!
"capaabel"
meneer de garde
iemand in de doos draaien
het relaas der gebeurtenissen aanhoren
Lambik : Pf!..Ik plaatijzeren borstkas, stalen longen en kokend lood in aderen hebben!
aanstalten maken

Op het lachen van Kazhan werpen de Doodskopwolven zich op de caribou, van wie niets dan de herinnering overblijft, en verdwijnen weer in het bos.

- Ik ga eens zien of ik nergens in de omtrek voetsporen vind, he!
- Waarom neemt ge dat korfke mee, Lambik?
- Dat is ook 'n vraag! Om de voetsporen in te doen, tiens!

Alle donderende donders! (Lambik)
Daar moet ik eens nadenkend op nadenken! (Lambik)
vol koleire
iemand zijn kaars uitblazen (hem vermoorden)
Dat spoor kwakkelt alsof het een stuk in zijn kraag had. (Lambik)
Opgepast en niet gelachen! (Lambik)
de landstrijdkrachter Lambik
Ik ken iets van "psychology" (Lambik)
Ofwel is dat straffe koffie... ofwel faalt mijn systeem en zijn ze op mijn kop aan 't kloppen! (Lambik)
Lambik, jong, gij zijt 'n as! (Lambik tegen zichzelve)
overvol verstand (nog steeds Lambik over zichzelf)
ze is de pist in
een schrijfbriefje
Indiaanse bazar Sehar-Mah! (Sarma!?)
Eeuwige jachtvelden!
onttoveren
Big Snowbel tovert (per vergissing) Rosse John om in een dubbel-flup
Wat 'n klop!...Nog erger dan de verkiezingsuitslag!! (Lambik)
vuige lafaardin!
Lelijke tang! Scheve kapstok! Doodrijdster! (Lambik tegen Sidonie)
kapsijst (sic)
bichkes
vliegspel (zo noemt Big Snowbel de helicopter)
pompaf
met de blote kneukels vechten
kwabbernoot (ferme slag)
er vallen harde motten
een "upperknut"
Ik steek hem omver met de punt van mijn zakdoek! (Lambik)
een koffiezakkin
de muzikale smaak van Lambik : "Ik voor mijn part hoor nog liefste een jazzke van Ludwig von Johan Sebastian Mooshart!"
verdestruweren (kapot maken)
, eender wie het is!
Mijn spieren spannen zich als stoofhaken! (Lambik)
de geheimzinnige onbekende
Verroest!
Nu staat hij daar weer te kelen als een speenvarken! Maar als dat wat lang duurt, zal 't rap gedaan zijn!
zijn bakoven (mond)
Lambik brandt van nieuwsgierigheid zodat ook zijn boeien doorbranden.
sjamfoeter
IJzerkruispuin, de nieuwe IJzertoren, dynamiteurs, het Vlaamse volk
Tutut!... Sint Job kent zijn volk...zzz....zzzz...zzzzz...zzz!! EINDE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten